Dodatne korisne informacije

Što napraviti prije otvaranja biznisa, samozaposlene poduzetnice, koje je najbolje vrijeme za poduzetništvo, koje su tri osobine koje morate imati ako želite biti poduzetnik, te razvoj poslovne ideje

Autor: netinfo.hr
Datum: 09.05.2018

Što napraviti prije otvaranja biznisa

Poduzetnost je spremnost pojedinca ili više partnera da uz određeno ulaganje kapitala i preuzimanje rizika neizvjesnosti uđe u poslovni pothvat s ciljem stvaranja profita. To je način gospodarskog djelovanja u kojem poduzetnik odlučuje što, kako i za koga stvoriti i na tržištu realizirati, ulazeći u poduzetnički pothvat na svoj trošak i rizik s ciljem stjecanja dobiti. Bit poduzetništva je u nemiru, u stalnom traženju novih ideja, maštovitosti u pronalaženju novih mogućnosti u poslovanju, pouzdanoj intuiciji i procjeni, te vještini I borbenosti. Da bi se uklopili u definiciju uspješnih poduzetnika moramo vidjeti da li posjedujemo određene elemente, koji su bitni za uspjeh.?

Spremnost na rizik i strast

Većina nas ulazi u poduzetništvo zbog nezadovoljstva koje osjećamo radeći u sustavima koji nisu prepoznavali naše potencijale ili smo osjećali ograničenja koja veliki sustav neminovno mora imati da bi opstao, jer nije prilagođen individualcu slobodnih ideja ili kreativcu koji želi mijenjati svijet. A ljudi koji pokreću vlastiti biznis često su upravo takvi. Nemir koji nastane u čovjeku kad ne može ostvariti svoje snove mora biti veći od sigurnosti koju pružaju stalni posao i redovita plaća, a spremnost na rizik i put u neizvjesno zahtijevaju malo ludosti koju gotovo svi poduzetnici imaju ugrađenu u krvi.

Energija

Kad čitamo priče poduzetnika ili ih promatramo pri poslu, gotovo svima zajednička je nepresušna energija kojom nezaustavljivo pune svaku minutu radnog dana, nerijetko istovremeno obavljajući nekoliko poslova. Često su to ljudi koji plijene pozornost čim uđu u prostoriju i sa sobom donose neku poticajnu energiju. Koliko je njih reklo da su u početku radili od jutra do kasno u noć, ne pitajući za vrijeme, odmor ili novac? Činjenica je da nemamo svi isti energetski potencijal i da za je za poduzetništvo u početnoj fazi neophodna silna marljivost i posvećenost poslu bez koje ni jedan biznis ne može uspjeti.

Upornost

Već ste primijetili da poduzetnici ne odustaju lako. Tijekom karijere svi proživljavaju velike uspone i padove, ali samo oni koji i neuspjehe doživljavaju kao iskustvo iz kojeg uče i ne daju se obeshrabriti, opstaju na tržištu. Stav pobjednika gotovo je nužan za uspjeh u poslu, a za malodušne i strašljive ovdje nema mjesta.

Samoprezentacija

Jesmo li svjesni toga koliko sjajnih poslovnih ideja ovog trenutka leži u nekim ladicama, neostvarene, nepročitane, jer ih njihovi tvorci nisu znali prezentirati, prodati, plasirati na tržište, učiniti vidljivima, prepoznatljivima, učiniti »robom« koja se može pretvoriti u kapital? Leže negdje u nekim ladicama raznih instituta, znanstvenih ustanova, privatnih tvrtki čiji vlasnici ili menadžeri nisu imali vremena ni pogledati ih? A jesmo li svjesni tek koliki je broj sjajnih ideja ostao zarobljen u glavama nekih introvertiranih genijalaca, koji ih ne znaju predstaviti drugima, ljudi koji imaju sjajne ideje, ali ih nisu čak ni napisali na papir, nego samo fluidno lebde u njihovim glavama? Njihovi ih tvorci ne žele ili ne znaju prezentirati, prodati, ponuditi tržištu. Strah i nelagoda suvremenog čovjeka od prezentacije pred javnošću nije ništa nepoznato u suvremenoj psihologiji. U masi proizvoda koje se u tržišnoj ekonomiji nude potrošačima, poslovni ljudi razumiju da su i oni sami roba. Roba koja se na policama i izlozima mora pokazati u najboljem svjetlu. Nekim ljudima ta činjenica izaziva strah i otpor i odbijaju se staviti u »prodaju«. Ta anksioznost, odbijanje da se prilagode rastućem i kritičnom tržištu rezultira time da neki sposobni i vrijedni, kreativni ljudi ne uspijevaju kao menadžeri ni kao poduzetnici iako su uporni, vrijedni, kreativni i inovativni. Jer oni rade u pozadini.

Samopouzdanje

Suvremena psihologija odavno je utvrdila da se samopouzdanje gradi u najranijoj dobi djeteta, poticajnom i pozitivnom obiteljskom atmosferom u kojoj se djecu bodri i potiče, u kojoj se pogreške ne kažnjavaju i u kojem se razvija realan odnos prema osobnim talentima i ograničenjima. Oni među nama koji su odrastali u takvoj zdravoj atmosferi sigurno će lakše, s više samopouzdanja kročiti kroz izazove koje im nosi rizik poduzetništva, bolje i s više spremnosti za rizik snalaziti se u situacijama kad treba donositi odluke ako znaju da su i pogreške samo put do uspjeha, od onih koje su roditelji ili okolina strogo kažnjavali za svaku pogrešku, uspoređivali ih s drugima, očekivali od njih da budu savršeni ili im stalno ukazivali na nedostatke. Temelji za zdravo samopouzdanje stječu se u najranijoj dobi, no samopouzdanje se održava i razvija tijekom cijeloga života, a neophodna je osobina za poduzetništvo.

Vjerodostojnost

Vjerodostojnost se postiže upornim i dosljednim življenjem onoga što želite prodati drugima i samo i jedino tako dugoročno postižete uvjerljivost. Stvar je u tome da smo najuvjerljiviji ako i sami vjerujemo u to što govorimo. Rijetko koji poduzetnik, a nijedan od ovdje navedenih, nije postao poduzetnik baveći se biznisom koji se protivi njegovim uvjerenjima. Svi smo krenuli od onoga što volimo raditi, u što vjerujemo, što nas usrećuje i što želimo prenijeti drugim ljudima. U tome leži snaga naše uvjerljivosti i prodajne moći. Tom energijom privukli smo naše kupce i zahvaljujući toj energiji i opstajemo.

Networking, pojavljivanje

Iako naravno ima i samozatajnih poduzetnika koji izbjegavaju pojavljivanje u javnosti, ipak je veći dio onih koji javnost doživljavaju kao svoju ciljanu publiku, a svoje pojavljivanje neophodnim prodajno-prezentacijskim kanalom.

Samozaposlene poduzetnice

Žene su za isto radno mjesto i do 26 % slabije plaćene u odnosu na muškarce. Podaci pokazuju da je biznis definitivno svijet muškaraca u koji žene vrlo teško i sporo ulaze. U Hrvatskoj populaciji više je žena, više žena ima visoku stručnu spremu, no s druge strane one se moraju više dokazivati i više raditi da bi sklopile neki posao te u velikom broju slučajeva udaraju u tzv. stakleni strop ili ljepljivi pod koji im ne dopušta napredovati dalje od pozicije srednjeg menadžmenta.

Na prste dvije ruke mogu se nabrojati žene koje se trenutno nalaze na vodećim menadžerskim pozicijama u Hrvatskoj i to su uglavnom žene koje su riješile obveze oko svoje obitelji i koje se u potpunosti mogu posvetiti karijeri. Mlada žena ne može se posvetiti karijeri jer se od nje očekuje da istovremeno odgaja dijete i brine se o obiteljskim problemima. Ženu se često puta stavlja pred zid i ona mora odlučiti hoće li karijeru ili obitelj, dok se muškarca to nikad ne pita.

U određenom broju slučajeva žene su same krive što ne napreduju u karijeri i ne pokreću vlastite biznise, jer po prirodi neke žene nisu dovoljno prodorne i nedovoljno se bore, te im nedostaje samopouzdanja, a uz to još se susreću s negativnim stavom okoline prema ženi poduzetnici, jer prema tom gledištu ona ne treba samo raditi, već i odgajati djecu. U životu je sve stvar određivanja prioriteta i osluškivanje vlastitih, a ne tuđih želja.

Najbolje vrijeme za poduzetništvo

Uvijek ćete se nekako moći uvjeriti da sad nije pravo vrijeme da započnete biznis ili da čekate da budete entuzijastični ili inspirirani. Mnogi poduzetnici će vam reći da su, kad su osnovali tvrtku, poželjeli da su to učinili ranije. Nikad nije savršeno vrijeme za početi biznis i što ranije pošaljete svoje kreacije u ruke mušterija, to bolje. Najbrži i najlakši način da ne uspijete pretvoriti svoju ideju u posao je da ni ne pokušate. 

Mogućnost da pothvat propadne je nešto s čim se poduzetnici moraju suočiti prije nego započnu. Poslovi su riskantni, ali imajte na umu da je u mnogo slučajeva neuspjeh jedne ideje vodio do uspjeha u drugoj. Mnogi ljudi često izgube entuzijazam brzo nakon početnog stadija jer nemaju dublju vezu s idejom. Svaki dobar poduzetnik može objasniti što je njihova startup ideja i kako bi je izveli, ali sjajni poduzetnici jasno razumiju i zašto rade to što rade. Imperativ je da odaberete nešto što vam puno znači jer, nakon višesatnog radnog dana, kad još imate posla, trebate dublju motivaciju da bi mogli nastaviti.

Tri osobine koje morate imati ako želite biti poduzetnik

Nije nužno da netko bude rođeni poduzetnik, većinu je ljudi moguće obučiti da to postanu, no kako bi postali uistinu veliki poduzetnici, moraju usvojiti određene karakteristike. Tijekom godina su provođene brojne studije u kojima se razmatralo o kojim se karakteristikama radi. Premda individualne prednosti i sposobnosti mogu varirati, istraživanja pokazuju da vrhunski poduzetnici svijet gledaju podjednako.

Drže se čvrstih vrijednosti i visokih etičkih standarda - naporan rad u kombinaciji s iskrenošću i ustrajnošću. “Pojedinci koji su naučili unositi sebe u posao su uspješni. Zaslužili su ono što imaju. Nisu samo svjesni vrijednosti novca, svjesni su vlastite vrijednosti.”

Oni predvode primjerom -  pokazujući osobni integritet u poslu i životu. Neovisno o tome provode li vlastite ili tuđe zamisli, rade kako bi zajamčili ostvarenje planiranog. Ništa ne pogoduje jačanju vještina vodstva kao uspjeh i postignuća.

Posjeduju znanja o korporativnim ciljevima - najbolji poduzetnici si zadaju visoke standarde i zatim naporno rade na ostvarenju svojih ciljeva. Griješit ćemo, kao što svi griješe, a kad pogriješimo, moramo te pogreške tretirati kao iskustva na kojima učimo i pretvoriti ih u buduće uspjehe. Kao što izreka kaže: “Tko donosi odluke, taj i griješi.” 

Razvoj poslovne ideje

Ako ste se odlučili za pokretanje novih poslova, morat ćete provesti neko vrijeme u razvoju vaše poslovne ideje. Jedna od najvećih prednosti je da ste kao poduzetnik u mogućnosti raditi na nečemu što vas zanima i oko čega ste strastveni. Nažalost, strast ne rezultira uvijek dobiti. Istraživanje, istraživanje i opet istraživanje! Što više informacija možete prikupiti oko potencijalne potražnje za vašim proizvodom ili uslugom, oko svojih konkurenta, te oko potreba i želja svojih potencijalnih kupaca, toliko veća je vjerojatnost da će te biti uspješni. Prije pokretanja poslovanja, morate procijeniti svoje ideje i odrediti kakve su vaše šanse za stvaranje profita od te ideje. Da li je vaša ideja doista originalna? Razvoj poslovne ideje počinje se sa istraživanjem ideje da se vidi da li je doista originalna ili da li je netko drugi to već komercijalizirao. Poslovni stručnjak ili mentor vam može pomoći procijeniti ili poboljšati izvornu poslovnu ideju.

Provođenje istraživanja tržišta bitno je za razvoj poslovne ideje. Hoće li ljudi biti spremni platiti za vaš proizvod ili uslugu? Sjajna ideja može se prevesti u uspješan posao, ako su ljudi spremni platiti za proizvod ili uslugu. Prvo je za razvoj poslovne ideje potrebno odrediti ciljno tržište za vaš proizvod ili uslugu. Planirate li prodati mladima ili starijim osobama? Da li je vaš proizvod prije svega za žene, muškarce ili oboje? Je li to nužnost ili luksuz? Hoćete li prodati pojedincima ili drugim poduzećima? Ako je vaš proizvod ili usluga nešto za što će ljudi biti zainteresirani, ali nisu spremni platiti, možete uzeti u obzir alternativne poslovne modele. Neke tvrtke, posebice u uslužnim djelatnostima, nude svoje usluge besplatno ili po niskoj cijeni, ali su u mogućnosti zaraditi novac preko drugih kanala, kao što je oglašavanje. Tko je vaš klijent? Prije nego što počnete prodavati nešto, morate za razvoj poslovne ideje znati na koji tip kupaca se usredotočiti. Na primjer, proizvođač odjeće može uzeti u obzir niz mogućih ciljnih tržišta – male djece, sportaša, bake i djedovi, tinejdžera ili turista. Općenito profil svakog od tih mogućih tržišta će otkriti koji su realniji, predstavljaju manji rizik i veća je vjerojatnost da će rezultirati u dobit. Hoće li vaš proizvod ili usluga biti u mogućnosti da se natječu s onima postojećih poduzeća? Razvoj poslovne ideje nakon što ste saznali tko su vaši kupci nadalje ćete pogledati tko još prodaje slične proizvode i gdje ih prodaju. Hoćete li se natjecati s proizvodom koji je već na tržištu? Ako je vaša ideja potrošački proizvod, provjerite u web-trgovinama i katalozima ili posjetite trgovine u blizini kako biste saznali koji ostali proizvodi su već dostupni i koje tvrtke ih prodaju na tržištu. Za razvoj poslovne ideje trebate onda utvrditi zašto će kupci kupiti baš od vas, a ne od konkurenta. Je li vaš proizvod bolji ili se prodaje po povoljniji cijeni? Kako ćete promovirati svoj proizvod ili uslugu? Kada dođe vrijeme da se razvoj proslovne ideje promjeni u opipljiv proizvod, morat ćete odlučiti želite li pokrenuti vlastiti posao, ili pristupiti drugim tvrtkama te outsourcati proizvodnju, pakiranje i distribuciju. Imate li sredstva i želju to učiniti sami?

Vrlo je poželjno da razvoj poslovne ideje razvijate uz solidan poslovni plan. Poslovni plan će vam pomoći u određivanju iznosa novca za početak vašeg poslovanja. Također zajmodavac ili ulagač će željeti pregledati vaše planove, da bi se odredila mogućnost za financiranje. Vaš plan treba jasno naznačiti kako planirate zaraditi novac i procjenu svojih planiranih prihoda za prvu godinu. Napravite marketinški plan i analizu trendova u industriji. Za učinkovit razvoj poslovne ideje u planu jasno definirajte očekivane troškove za potrošni materijal, najam prostora, plaće, osiguranje i slično.