Pismenost u poslu, poštovanje u poslovnom svijetu, što svaki zaposlenik treba imati, koje su kvalitete dobrog radnika, te zašto je dobro zapisivati

  • netinfo.hr
  • 09. svibnja, 2018

Kolika je bitna pismenost u poslu

Osim usmenog komuniciranja u poslovnom i profesionalnom životu nužno je znati komunicirati i pismenim putem. Pisanje poslovnih pisama i dopisa ili memoranduma područje je koje je jasno određeno i u kojem nema puno mjesta za improvizacije.

Svako poslovno pismo, osim informacije i poruke koju šalje, odašilje i informaciju o profesionalnosti onoga tko ga šalje, o poslovnoj kulturi i znanju poslovne etikete kao i identitetu onoga koga pošiljatelj zastupa. Drugim riječima, ogledalo je vas i organizacije koju predstavljate.

Dodamo li tomu i činjenicu da riječi "lete" a pisma ostaju zauvijek, onda i taj trag i dojam ostaju duže i trajnije prisutni u poslovnom svijetu od razgovora koji ste usmeno obavili. Shodno tomu mišljenja smo da je znanje i umijeće pravilnog pismenog komuniciranja čvrsta osnova dobrog profesionalnog ponašanja i poslovne etikete što sve na kraju tvori okvir profesionalnog imidža. Stvaranje imena ili brandiranje, pojam je s kojim ćemo se još susretati u svijetu poslovne etikete. 

Poštovanje u poslovnom svijetu - kako ga zadobiti

Treba znati kako postići poštovanje u poslovnom svijetu, a to vrijedi i za sva područja u vašem životu. Nije ga lako steći i poštovanje je nešto što se gradi godinama. Jednom kada ga steknete tada se trebate potruditi i da ga zadržite. Morate imati na umu par stvari ako želite da vas drugi poštuju, te neke vrline po tom pitanju trebate usvojiti i primjenjivati na sebi i drugima svaki dan.

Nije dovoljno samo raditi svoj posao, trebate pomagati drugima, biti timski igrač. Potrebno je puno strpljenja kako biste se uklopili. Morate biti ljubazni, pristojni, ispunjavati svoja obećanja, cijeniti druge i poštivati druge. Kada sve to radite i to svaki dan, gradite sebe, a time dopuštate drugima da vas radi takvih stvari cijene i poštuju. Kažu kako se posao i privatan život nikada ne miješaju, ali pravila ponašanja na poslu i u privatnom životu bi se trebali miješati jer ćete tako naučiti ponašati se a to će se odraziti na vaš karakter i na to kako će vas drugi gledati. Ono što ne treba donositi na posao su privatni problemi, neprofesionalnost, lijenost i slične stvari. Sve ono što radite drugima vama se vraća kao bumerang i to trebate imati na umu. Kada jednom steknete poštovanje u poslovnom svijetu, tada se potrudite zadržati ga jer ste sigurno prošli dosta da bi ga zaslužili.

Što svaki potencijalni zaposlenik treba imati

Postoje neke kvalitete koje bi trebao imati svaki zaposlenik, bez obzira na to što radi. Naravno, zaposlenik bi trebao imati i znanje o poslu, tj. zanimanju kojim se bavi, određeno školovanje i iskustvo kako bi se zaposlio. Uz to sve poslodavci traže i neke druge kvalitete jer žele osobe na koje mogu računati i imati pouzdanja u njih. 

Poslodavci traže u potencijalnom zaposleniku da bude odgovoran, to znači da ozbiljno shvaća posao i zadatke koje mora ispuniti, da ne kasni na posao, te da bude dobro organiziran jer upravo dobra organizacija znači i dobro obavljen posao. Samopouzdanje je također bitno, ne smijete biti sramežljivi niti se bojati razgovarati, a morate pokazati svoje vještine. Komunikacijske vještine su također bitne, morate znati kako pravilno razgovarati s drugima što znači da ne smijete stalno zamuckivati, te trebate znati što reći u određenom trenutku, a što ne. Informatička pismenost poput rada u Excelu i Wordu iznimno je bitna jer danas bez toga ne možete puno postići. Trebali bi znati raditi kao timski igrač, pogotovo u većim tvrtkama, morate se znati prilagoditi različitim ljudima i karakterima.

Koje su kvalitete dobrog radnika

Razna istraživanja bave se tematikom kvaliteta koje poslodavci cijene kod radnika. Osnovni preduvjet da radnik dobro obavlja svoj posao jest da bude raspoređen na radno mjesto sukladno svojim znanjima i profesionalnim vještinama. Različite vrste poslova zahtijevaju različite kvalitete radnika, međutim, postoje određene karakterne kvalitete koje, čini se, cijene svi.

Organiziranost i točnost visoko su na listi osobina koje poslodavci cijene kod radnika. Poslodavci žele da radnik u zadanom roku i na kvalitetan način obavi povjereni mu posao. Danas, u vremenu brzih i sveopćih promjena, posebno do izražaja dolazi jedna kvaliteta, a to je prilagodljivost. Radnici, neovisno o vrsti posla koju obavljaju danas moraju biti spremni za promjene i dobro snalaženje u različitim problemskim situacijama. Radnici koji u stresnim situacijama ostaju „hladne glave“ također su visoko cijenjeni. Komunikacijske vještine, bilo verbalne ili pisane, visoko su na listi prioriteta. Kod onih mlađih radnika, koji se tek trebaju profesionalno dokazati, osobito se cijeni entuzijazam i želja za stjecanjem novih znanja.

Zašto je dobro zapisivati

Dok učite i birate važne informacije tijekom čitanja, trebate zapisivati. Ima ljudi koji ne vole zapisivati, više vole samo isticati važne dijelove markerom i iščitavati do beskonačnosti. No zapisivanje tijekom čitanja će razjasniti i pročistiti tekst koji ćete kasnije lakše moći ponoviti i zapamtiti. Svrha zapisivanja nije samo bilježenje važnih informacija. Ono vas i drži aktivno uključenim i tjera da razmišljate o građi. Ono što ste vizualno dočarali, sada vam fizički pomaže da razumijete i zapamtite informacije. Pisanje je i kinestetička radnja – pokret, a pokret je snažno povezan s pamćenjem. Ako k tome tekst koji čitate pretvorite barem povremeno u simbole i crteže na papiru, dodatno ste zaposlili svoj osjet vida. Što više osjeta aktivirate tijekom čitanja, više ćete uključiti svoj mozak, što znači da ćete bolje razumjeti i zapamtiti. Međutim, veoma je važno da to zapisivanje ne bude prepisivanje. Nastojte upotrijebiti što više vlastitih riječi. Bilješke trebaju biti što sažetije, znači, kratite i sažimajte na najmanji mogući broj riječi, a da vam te bilješke ipak budu razumljive kada budete ponavljali. To će vas ujedno prisiliti da parafrazirate gradivo, ali i da razmišljate o njemu. Što više o njemu razmišljate, to ćete ga bolje razumjeti i zapamtiti. Svoje bilješke strukturirajte i organizirajte – tako ćete stvarati veze među idejama. Osmislite vlastite kratice i simbole. Ne samo da skraćujete vrijeme bilježenja, već i pretvarate informacije u nešto osobno i blisko. Nemojte zapisivati čitajući rečenicu po rečenicu. Pročitajte barem odlomak, a još bolje poglavlje, pa tek onda odaberite što je važno. Dok zapisujete, nemojte gledati tekst, pokušajte zapisati prema sjećanju (tu i tamo ćete vjerojatno ipak morati baciti pogled na tekst). Na ovaj način ćete se biti prisiljeni prisjećati i koristiti vlastite riječi. 

PREDAJ ZAHTJEV